“Aktarım”, psikanalizde neredeyse bütün kavramların yaratıcısı Freud tarafından ilk kez dile getirilir. Danışan ve analist arasındaki bir ilişkiyi veya bağı ifade eder. Bu bağlantı üzerinden danışan (veya hasta) geçmişte başına gelen bir dramı analistle kurduğu güvenli bağ üzerinden yeni nesneler ve öznelerle tekrar canlandırır. Saklı kalan ruhsal muhteva ve biçimler bu ilişkinin açtığı güncel karşılaşmada yeniden sahnelenir. İlişkinin tarafları arasında ikisinden de kaynaklanabilecek dirençler kalkınca ruhsal geçişlilik mümkün olur. Örneğin çok derinlere gömülmüş, anne baba ve çocuk üçgenindeki muhtemel hasarlar onarılır, boşluklar yeniden başka nesneler yardımıyla doldurulur. Aktarım ilişkisi sırasında neye ve nasıl çare bulunduğu her terapi okuluna göre değişse de, özünde karşılıklı güvene yaslanan bir bağ bulunur. Bu sırada analistin de karşısındaki tarafından bir aktarım ilişkisi içerisine çekildiği, onun da ruhunda dalgalanmalar, bazı semptomların yüzeye çıktığı yakın zamanlı bir temadır; Freud bu olasılığı çok erkenden telaffuz etmiş olsa da.
Aktarım yoluyla kurulan köprüler üzerinden bilinçdışı arzuyla tahrik edilen düşlemler gerçekyer ve zamanda var olan nesnelerle buluşur. Diğer yandan aktarım gerçekleşmediğinde yine bilinçdışında saklı olduğu dile gelen hayaller gündelik dünyada karşılığını bulamaz. Bu durumda analizin sonlandırılması gerekli olabilir. Böyle bir ilişki üzerinden bastırılmış içerikler dışarıdaki nesne ve özneler üzerine yerleştirilmediğinde (veya simgesel olarak ifadesine kavuşmadığında) sorunlarına çare arayan kişi tekrar içine kapanır; takıntılarında veya histerisinde, tekrarlı veya zorlantılı davranışlarında değişim gerçekleşmez. Böyle bir gerileme başladığında serbest dolaşan semptomlar makul nedenleriyle buluşamaz; nedensiz ve nesnesiz öfkeler, hınç veya kaygılar gibi varlığını sürdürürler.
Aktarım ilişkisi başarılı olduğunda, kişi bir başkasının varlığını kabul eder ve ona ruhunda nelerin hareket halinde olduğunu çoğu zaman yorumlanmaya muhtaç mecazlar ve mecazı mürseller içerisinden anlatmaya başlar. Analistin bu cümleler arasında neyin tekrar ettiğine bakması özellikle önemlidir. Çünkü içinde bulunduğu durumun nedenlerini bilen değil de, belirtilerini yineleyen birisini yorumlamak durumundadır. Ama tüm bunlardan önce aktarım ya da karşı aktarıma konu faillerin birbirini tanıması, zihinlerini ve duygularını diğerine açmak konusunda dirençlerini aşmaları beklenmelidir.
Bir Başkadır dizisinde böyle farklı aktarımların olduğu bir terapi sahnesinin eğretilemesi çeşitli manzaralar içerisinde ben ve başkaları karşılaşırlar. Yapımda bir başkasının düşünce ve duygularda yankısını bulmasının yanında, sinema dilinde de karşılıklarını izlemek olanaklıdır. Dizinin genel olarak sahnenin ötesindeki, çerçevenin dışındakilerin izlerini kamera ve mikrofona düşürmeyi başardığı söylenebilir. Herhangi bir psikanalitik yorumda olduğu gibi, ben hep başkası ile bağlantı halinde ortak bir dekor ve kadro içerisinde anlatılır; benlik denilen ilişkisel bir görüngü gibi tarifine kavuşur; merkezi veya çekirdeği yoktur; bilinç akışı sürekli bölünür. Aynı kalamayan benlik farklılaştıkça bir başkası tarafından örselendiği gibi iyileştirilir de. Başkasının benim hem derdim, cehennemim hem de devam olduğu bir kez daha ortaya çıkar. Özellikle dizinin yedinci bölümünde dertlerin çoğu zaman devalarını da içlerinde taşıdıkları açıklıkla sergilenir. Kendi başına sorunlarına çare bulamayanlar, nedeni saklı belirtilerin, korkuların kaynağıyla “yüzleşince” iyileşir gibi olurlar. Bazen de tam tersine kendi halinden memnun görünenler bir başkasıyla yüzleşince bedbaht haller içerisine girebilirler. Başkasının etkisiyle olumlu ya da olumsuz yönde farklılaşırlar. Peri, Ali Sadi Hoca, Sinan, Meryem veya Ruhiye, görünen veya gizli varlıkları karşılarına alınca değişmeye başlarlar. Bir başkası kişinin kendisi de olabilir; geçmişi, alışkanlıkla sürdürdüğü hayatı, annesi, babası gibi en yakınları da. Bir başkası, kişinin benliğine mesafe alıp, kendini ayna karşısında görmesine, kendisiyle duygudaşlık kurmasına imkân sağlayan farklı bir kendilik, dolayım gibi anlaşılabilir.
Psikanaliz sözlüğü dizide hareket halinde karşımıza çıkar. Peri ve Gülbin arasında geçen ve alana ilişkin terimlerle kurulan cümlelerin de ötesinde hayata karışmış bir sözlüktür. İlk bölümde Peri, Meryem için, “kontrtransferans yaşıyorum bu kızla” derken analiz edenin de içerisine girebileceği karşı aktarımın varlığından söz eder. Bu itirafla zaten analizin karşılıklı olduğu, Meryem’in de onu karşısına alıp başka bir biçimde dinlediği, kendi dilyetisi dâhilinde yorumladığı ve iyileşmesine yardımcı olduğu anlaşılır. Devlet hastanesinde terapist olan Peri’nin analize gittiği Gülbin ise bu aktarım ilişkisi içerisine girmekten kaçınır. Bunun sebebi bir yansızlık arayışı, tarafsız bir yerden ona bakma çabası değil, kendi şahsi dirençlerinin yüzeye çıkmasıdır. Hatta Peri kendisini açmaya başladığında görüşmelerine artık son vermeleri gerektiğini söyler. Ama her ikisinin de ortak özelliği kendilerine danışanların durumları hakkında başkalarıyla konuşmalarıdır; Peri Meryem’i, Gülbin de Peri’yi en özel içerikleriyle dışarıda anlatırlar. Mahremiyete aykırı görünen böyle cümlelerin etik olup olmadığı veya dizinin diğer dillerdeki gösterimlerinde kullanılan Ethos’a aykırılığı tartışılır. Çünkü herkesin yüreğini açması ve bu sayede iyileşmesi temasına sahip bir dizide herhangi birisinin diğerinin sırlarını saklaması kolay olmaz. Aktarım ilişkileri bazen sırların ifşası gibi de şekillenebilir. Zaten açık olmamak, gizli saklı şeyler, birinin diğerini vesayeti altına alması veya aktarıma layık görmemesi onlar arasındaki sınırların, dirençlerin muhtemel sebepleridir.
Ethos, Spinozacı anlamıyla kullanıldığında, her türden ilişki ve karşılaşma içerisinde kurulan ve bozulan bağları tanımlar. Herhangi bir varlığın ruhsal ve bedensel yetileriyle dâhil olduğu böyle bir ilişkiden önce anlamı olmayan bir birikim sayılabilir. Böylesi bağlarla taşınan güç ve istenç her zaman hazır öğretileri bozar. Örneğin Ali Sadi Hoca’nın evden ayrılırken başörtüsünü çıkaran kızına şaşkınlıkla baksa da ona olan sevgisinden aksi bir şey söyleyememesi gibi. Herkes gerçekten yüzünü gördüğü ve bu sayede eşduyum yaratabildiği, aktarım içerisine girebildiği bir başkasıyla aralarındaki ilişki içerisinde tutarlılık kazanan bir ethosu paylaşır. Mahallenin akıl hocası bir imamla kızı arasındaki ethos ikisinin eylemlerine tutarlılık, sahicilik kazandırır; bazı haricî değerler aradan çekilir.
Toplumun Ruhu
Sadece bireylerin değil büyük ideolojilerin, filmde üç ayrı kadınla beden kazanan büyük söylemlerin veya sınıfların aktarım ilişkisi de benzer dinamiklere sahiptir. Sadece Gülbin bu açılmaya olumlu cevap vermez. Kürt açılımlarından umudunu çok küçükken kesmiştir. Ağır bir hınç birikimiyle hareket eder. Karnında çocuk taşıyan annesine bir zamanlar tekme atan jandarmanın sebep olduğu kin doğal olarak karşı aktarımlardan, uzlaşmalardan uzak durmasına neden olur. Belki de bu yüzden Peri’nin yüzünde bir başka kadın değil, ikiyüzlü bir egemenliğin temsilini görür. Aynı şekilde başörtülü ablasının tavırlarında da düzenbaz bir iktidarın cisimleşmiş hallerini okur. İçindeki baskın hınç duygusu sevgi dolu aktarım ilişkileri içerisine girmesine izin vermez. Sadece kültürel ve bireysel zeminlerde gerçekleşen aktarım ve uzlaşmaların yeterli olmadığını biliyor gibidir.
Karşılıklı aktarım olmadığında bireysel iyileşmenin veya ideolojik uzlaşmaların olmayacağı yönünde bir kanaat dizide saklıdır. Yasin, Ruhiye’nin yaşadığı travmayı ondan uzak tutmaya çalıştıkça kadının “majör depresyonu” artar. Ruhiye, ne zaman ki öldüğü söylenen tecavüzcüsünü karşısında görüp onu affetmediğini dile getirdiğinde kendisine gelir. Ama affetmemesi bile bir uzlaşı, karşılaşma gibidir. Zaten dizide yeter ki korkularınızın, travmalarınızın, kibrinizin, hınç ve nefretlerinizin muhtemel nesnesiyle, nedenleriyle yüzleşin diyen bir telkin bulunabilir. Ama psikanalizin öğretisinden farklı şekilde bu nesne ilişkileri çok yüzeyde şekillenir. Ruhsal sorunların semptomlarından ziyade doğrudan belirli nedenleri vardır. Kişi nedenleri ve sonuçları hafızasına veya bilincine yükselttiğinde, o nedenin, nesnenin kendisiyle yüzleşir ve ferahlar. Psikanalitik öğretideki gibi bilinçdışında gömülü, yeri ve zamanı kaybolmuş nesneler, kayıp nedensellik bu koşullarda itibar görmez. Herhangi birimizi hasta edenin hangi dürtümüz, içimizde veya dışımızdaki hangi nesneler olduğunu bilmediğimizde, iyileşmek, uzlaşmak da o kadar zorlaşır.
Sadece kişileri değil farklı toplulukları veya sınıfları da “psikolojikleştiren” dizide, biraz da çocuksu şekilde ideolojik veya sınıfsal çatışmalara cevap bulmak için yine aktarım ilişkileri tavsiye edilir sanki. Kabaca cumhuriyetçi Türkler, Kürtler ve Yeni Türkiye’nin muhafazakâr sakinleri gibi yan yana yerleştirilen bu kalabalıklar arasındaki ayrımın ruhsal sorunlardan, kültürel yanlış anlamalardan kaynaklandığı gibi bir alt metin fark edilebilir; böylesi ayrımların zeminine siyasal, ekonomik, tarihsel bağlantıları yerleştirmeden. Temelde üç ayrı kadın arasındaki aktarım ilişkileri içerisinde meydana gelen büyük arınma veya katharsis, sınıfsal, ideolojik yapılar arasında da gerçekleşir. Fırat Mollaer, Şahsiyet gibi bu dizininde Türkiye’nin “kültürel alegorisi” şeklinde anlatılması ve anlaşılması olgusundan söz ederken benzer bir duruma temas eder: “Kameranın dokunduğu pek çok nesnenin kaçınılmaz olarak Türkiye alegorisine yönelmesinin, parçanın eksiksiz bir biçimde bütünü temsil ettiği varsayımının sonuçları” her iki yapımda ve onları yorumlayanlarda rahatlıkla ayırt edilebilir.[1]
Dizide toplum, sınıf, ideolojiler düzeyindeki eylemlerle beşeri olanlar arasında biraz da nahif bir koşutluk aranır. Ruhiye’nin tecavüzcüsüne bile gösterdiği merhamet, toplumsal, siyasal, sınıfsal boyutlarda da önerilir âdeta. Tüm çatışmalar, psikolojikleşen bireyler ve topluluklar arasındaki karşılıklı konuşmayla çözülebilir gibi resimlenir. Siyaset, tarih, sosyoloji, ekonomi gibi ilimler psikolojiye indirgenir böylece. Durkheim, sosyolojinin sınırlarını çizerken en temel uyarısında toplumu bir birey gibi düşünmemiz yönünde bizleri uyarır. Benzer şekilde sınıflardan söz ederken Marks’ın ferdi bir varlık hakkında konuşmadığını biliriz. Bazı tarihçiler, sözgelimi Braudel, daha da ileri gider ve kişiler bir yana devletler, toplumlar da onun yapıtlarında kurucu nitelikte sayılmazlar. Sadece büyük medeniyet bloklarının başlarından geçen uzun erimli olaylar önem kazanır.
Psikanalizin, siyaset ve felsefeyle kesiştiği yerler hakkında önemli fikirlere sahip Erdoğan Özmen, dizi üzerine kaleme aldığı yazısında[2] yapımdaki psikanalizin “neredeyse bağımsız bir karaktermişcesine merkezi rollerden birini oynadığı”nı yazar. Özmen, bizleri ortak şeyler hakkında konuşmaya tahrik eden bu önemli dizinin dışında genel olarak kültür dünyasında benzeri bir indirgeme tavrının hâkim olduğunu ifade eder. Ona göre bu eğilimde “vahim olan”:
Toplumsal/politik olanın kendi yerinden tasfiyesi ve oradaki boşluğa psikolojinin yerleşmesi, tüm meselenin psikolojiden ibaret sayılmasıdır. (…) Toplumsal/politik alanı bir tür psikoloji sahnesi olarak tahayyül etmek istiyoruz. Bir psikoterapi seansı gibi. Birden mucizevi, sihirli çözümler olsun, güçlü bir katarsis eşliğinde tamamıyla arınalım, pirüpak olalım istiyoruz. Psikolojinin geri dönüşü/yükselişi ve gündelik hayatın tüm alanlarına nüfuz edişi bu, biraz da. Politikaya, politik mücadeleye inanmıyor oluşumuzla, bir araya gelerek, örgütlenerek, kolektif biçimde mücadele ederek toplumsal değişiklikler yaratma ümidinin kaybıyla birlikte ilerleyen bir süreç. Kendimize, kendi gücümüze inanmıyoruz artık.
Fakat Bir Başkadır böyle ağır bir görevin altına girseydi eğer, muhtemelen pek kimse izlemezdi. Bir dizinin kurabileceği dengeleri doğru kurmuş, içinde bulunduğumuz durum hakkında ortak cümleler kurmamıza imkân veren sahneler açmış, bağlantılar tasvir etmiş bir eserle karşı karşıyayız. Ayrıca büyük soruları karşısına alsa da, sakin sinema dili yapımı ayırt edici kılar.
Tekrarlar ve Rastlaşmalar
Bir Başkadır dizisinde kapalı bir evren yaratılır. Tüm kişiler ve onların yaşam alanları belli belirsiz koridorlardan, aralıklardan birbirlerine açılırlar. Parodi konusu bazı Türk filmlerindeki gibi olağanüstü rastlaşmalara tanık oluruz. Bütün yaşam dairelerini kapsayan kapalı büyük bir yer içerisinde daha küçük başka kapalı mekânlar bulunur. Peri’nin anne ve babasıyla kapalı kaldığından ayrı Meryem’in Ali Sadi Hoca, erkek kardeşi Yasin ve eltisi Ruhiye ile kapalı olduğu yaşam alanları gibi… Başkasına kapalı yerlerin sakinleri birbirlerine çoğu zaman iyi gelmez, diğerinin ruhsal sorunlarına çare olamazlar; en azından onlar arasındayken “kişisel gelişim”lerini sürdüremezler. Ruhsal sıhhat veya genişlik için her koşulda bir başkasının hayat sürdüğü küredekilere temas etmeleri gereklidir. Yaşam alanlarını arada bir de olsa terk etmeyenlerin, kalıtsal hastalıklar veya akraba evliliklerinin sonucu irsi rahatsızlıklar gibi ruhi buhranları güçlenir. Başkasının yaşam küresinde ruhsal kalıtımı farklı insanlar bulunur. Onlardan etkilenmek, onlarla aktarım ilişkileri içerisine girmek ruhlar âleminde yeni gen havuzları yaratır. Bu yeni karışıma kendisini uyarlamayan bir birey daha da rahatsız olabilirken bir diğeri aynı yerde yaşam sürmekten ileri gelen kalıtsal sorunlarına çare bulabilir.
Bir başka ideolojinin, söylemin, haletiruhiyenin, hayat tarzının iklimini, kendine özgülüğünü taşıyan yaşam küreleri ne kadar birbirinden ayrı görünseler de, bazı eski Türk filmlerindeki gibi tekrarlar ve rastlaşmalarla birbirlerine dokunurlar. Dizideki gibi metropolde yolları türlü şekillerde kesişen insanlar, bir sanat yapıtının küçülttüğü, ideal tip gibi basitleştirip indirgediği monadlar içerisinde karşılaşıp dururlar. Karşılaştıkları büyük yere basitçe Türkiye demek de doğru olmaz. Karşılaşmalarında ortak ya da ferdi bir bilinçdışına yakalanmış gibi bazı tekrarlar icra ederler. Bu sırada Meryem’in sözde danışanı konumundaki Peri’de yarattığı gibi, kaynağı belli olmayan etkilere veya duygulanımlara sebep olurlar. Her kapalı yer ve zaman ifadesini bulduğunda bir başkasının bilinçdışı gibi işlev görür. Aynının ekonomisi içindekilerin mevcut bilgi ve görgülerine dertler de devalar da diğer kapalı yaşamların sakinlerinden gelir.
Aktarım ilişkileri, kapalı olanın bir başkasına kendisini açma biçimidir. Daha otoriter, söz sahibi küreler de bu sırada karşı aktarım içerisine girdiklerinde, o kadar da egemen olmadıklarını, kısmı varlıklar, tertibatlar olduklarını fark ederler. Meryem, terapileri sırasında gündelik olaylar hakkında ve konuyla ilgisiz cümleler kurarken tekrarlar içerisinden kendi özgün hayat bilgisini aktarır. Otobüslerin güzergâhları ve kalkış saatlerinden söz ederken bile böyledir. Karşılıklı aktarımın mümkün olduğu açıklık, zaman ve mekân farklarını kıran anahtarlar da benzeri tekrarlar, sürçmeler, bakışmalar, iç çekmelerle yaratılır. Süfli görünen tekrarlı cümleler paralel yaşam küreleri arasında geçişime müsait bazı kapıların, bakışmaya, göz süzmeye uygun pencerelerin, imaların dile geldiği perdelerin, temasa uygun köprülerin işaretçileridir. Ben ve başkasını karşılıklı temasa müsait kılan böyle aralıklarda kimse diğerine göre daha ayrıcalıklı, daha egemen bir yer işgal etmez. Aktarım ilişkilerinin zemini ve zamanında her yaşam küresi diğerine öğretisini, kendine özgü bağlamını konukseverce açabilir; saatler karşılıklı yeniden ayarlanır. Yüreğini açmak için bir terapiste de danışmak gerekmez; Ali İhsan Hoca’nın karavanıyla konakladığı yere yolu düşen adama en saklı hikâyesini açması gibi.
Tekrarlar ve rastlaşmalar benim kendisiyle aynı kalma isteğindeki şuurumu aşan bir yaşam küresinin, bir başka kapanımın, bir diğer akrabalık ilişkisinin yankıları gibi anlaşılabilir. Tekrar, benim ruhsal aygıtımdaki sınırlara dokunmamın bir belirtisi sayılabilir. Olağan koşullarda nesnesiz, nedensiz olabilen takıntılı tekrarlar dizide olduğu gibi bazı aşina bağlantılara tercüme edilebilir. Yeni akrabalık bağları içerisinde tesadüf ile zorunluluk bir çevrimde buluşur, ayrımsızlaşır. Meryem Peri’ye terapi için gelir, Peri Melisa ile tesadüfen arkadaş olur, Gülbin Peri’nin terapistidir, Sinan Gülbin’in sevgilisidir, Meryem Sinan’a temizliğe gider, Meryem’in Sinan için severek yaptığı kekleri Sinan’ın bir başka sevgilisi Melisa yer, Meryem Melisa’yı dizilerde imrenerek izler. Böyle ince çizgilerle çizilmiş geçişler üzerinden sadece büyük kapanımlar değil, birbiriyle karşılaştırmanın mümkün görünmediği bireyler de kesişirler. İlk kez romantiklerin bizlere öğrettikleri, “her şeyin her şeyle bağlantısına” dair küçük bir evren kurulur. Ben ve başkası, hep bu kadar görünür olmasa da zaten bir şekilde zaman ve mekân boyutunda birbirine dokunurlar. Jung’un dile getirdiği gibi, Afrika’da rüya gören bir çocuğun çok uzak zamanlar ve coğrafyalarda bir başkasının hayatından etkilenmesi, esinlenmesi gibi, bir metropolde farklı yaşam küreleri, tuhaf görünen tekrarların ve rastlaşmaların birleştiği ortak bir bağlamın sakinleri olabilirler.
Aile Üçgeni
Bir Başkadır dizi kadrosunun tümü bir aile yapısı içerisinde resimlenir. Herkesin ya içerisinde olduğu ya da geçmişte yer aldığı bir ailenin onlarda yarattığı etkileri ayırt ederiz. Büyük sınıfsal veya ideolojik yapıların yanında ve onlardan çok önce aile içi karmaşık dramlar ruhsal gelişimi bütünler. Çocuğun, anne ve babanın köşelerinde durduğu bir üçgenin içerisinde Oedipus karmaşasının değişkelerine tanık oluruz. Özellikle Peri, Gülbin ve Sinan, doğrudan bu üçgen içerisinde büyümüş olmanın izlerini taşırlar. Önce bir aile içerisinde kapalı kaldıktan sonra daha büyük kapanımlara doğru yer değiştirirler. Ama her seferinde evlerindeki kapanımı metaforik veya metonimik düzeyde sürdürürler. Evinde olan bitenlere tepki duyarak büyüdüyseler, daha büyük ama daha seyrek yerleştirilmiş nesnelerden kurulu diğer kapalı yerlerde de benzer meyiller gösterirler. Aile içerisinde şekil almış nesne ilişkileri sonradan farklı bağlamlar ve muhtevalarla ama benzer biçimlerde tekrar eder.
Peri, Gülbin veya Sinan ailelerine tepkiyle var olurlar ama temel duygu ve düşüncelerini de bu üçgende başlarına gelen türlü etkileşimlere borçlu oldukları ortaya çıkar. Peri ve Gülbin uzmanlıkları gereği ruhçözümlemeleri yapsalar da herhangi bir başkasından daha fazla bir kendilik şuuru sergilemezler. Fakat bir başkasıyla karşılaşmaları sonucunda kendi temel dinamiklerini anlamaya başlarlar. Peri Meryem ile Gülbin de Peri ile rastlaşmasında karşı aktarım yoluyla aile üçgenlerinde başlarına gelen küçük büyük etkileri fark etmeye başlarlar. Sinan ise Gülbin’in kendisi hakkındaki menfi düşüncelerine kulak misafiri olunca bir çeşit gerileme hali içerisine girer. Kadınlarla münasebetlerindeki sorunların belli belirsiz de olsa kaynağını annesiyle ilişkisinde görmesinden olsa gerek, olay yerine döner ve uzun zaman sonra annesini ziyaret eder. Ama çok geçmeden yeniden onunla ilişkilerindeki kararsızlık ve tutarsızlıklar içerisine düşer. Sinan’ın aile üçgeninde başına gelenlerin etkileri daha katmanlıdır. Hem olumsuz nesne ve kendilik ilişkileri içerisinde büyümüş gibidir hem de sonradan Peri ve Gülbin gibi durumuna ilişkin düşünümsel bir bakış geliştirebilecek melekeye sahip değildir. Kendisine dönüp bakabilen birisi olmaktan uzak olması nesnesiz ve nedensiz görünen karmaşa, öfke veya kaygılar içerisine girmesine sebep olur. Oysa Peri ve Gülbin Oedipus sahnesinde başlarına gelenleri sonradan bazı karşılaşmalar içerisinde yeniden okuma imkânına kavuşurlar. Ama bu imkânlar onların analist olmalarından ileri gelmez. Meryem de Peri’yle karşılaşması ertesinde kendine özgü üçgende yaşananlara belli bir açıdan bakmaya başlar.
Aile içi ilişkilerde olan biten sonradan evin dışında da devam eder. Bu sebeple Sinan gibi özgür ilişkiler kuran birisi de bir yere kapanmış olmanın izlerini sergiler. Herkes zamanında farkına varmadan benzer aileleri bir araya getiren bir söyleme, ideolojiye, sınıfa, akrabalık bağlarına kaydolur. Bu durumda bireylik, ferdi irade veya kişisel gelişimler kişiyi aşan kapanımlara teslim olur; fark ortak olana yenik düşer. Aile, cemaat, sınıf, söylem tertibatları kişisel iradelerin üzerinde ve onlara rağmen çalışır. Birey, Sinan veya Peri gibi özgür kararlar içerisinde rahat bir hayat sürüyor görünse de, bir üst belirlenim içerisinde var olabilir. Onların sözde serbestliklerini bozan bir karşılaşma sonrasında ne kadar bağımlı oldukları yüzeye çıkar. Serbestliğin veya bağımlılıkların kaynağı bir başkasıyla yüzleşmeleridir. Farklı ailelerden veya ideolojilerden, söylemlerden gelenlerin diğerindeki boşlukları aktarım ilişkileri yardımıyla doldurması veya yeni boşluklar açmasıyla ruhsal yapılar dalgalanmaya, nadiren de olsa değişmeye başlar.
Yönetmen Berkun Oya, antagonist denilebilecek sınıflaşmaları, kanaatleri, bireyleşmeleri karşı karşıya getirerek, birinin diğerindeki yankısını büyütmeye çalışır. Başkasının dizi boyunca hem dert hem de deva, pharmakon niteliğinde bir görüngü olduğu anlaşılır; ruhsal tertibatın inşasında yer tutan gizli bir muhteva olduğu belli olur. Ama aşinalıktan uzak böyle bir ilişki genelde iki tarafa da iyi gelir. Ailelerin, ideolojilerin, söylemlerin bizlere neyi teklif veya tembih ettiğinden bağımsız olarak başka ilişkiler aynılığın ekonomisini bozabilir. Böyle bir ilişki Meryem’in başına gelen gibi günah gibi de yaşanabilir. Bu sebeple terapistle yaşadıklarını kendine saklar, Ali İhsan Hoca’ya anlatmaz ve ilk kez ondan bir şeyler gizler. Günah duyusu başkasının aynı olanla çatışabilecek bir güç konumu edinmesinin işaretidir. Ama gerçek iyileşmenin müjdecisi de böyle bir günah hissi olabilir.
Bir aralıktan ve hatta uçurumdan, yarık üzerinden bir başkasıyla kurulan ilişkilerde aynı kalmanın artık mümkün olmadığı belli olur. Başkasıyla yüzleşmeler dışarıdakinin nazarının, dokunuşu veya sözünün ne kadar kurucu kıymette olduğunu da gösterir. Aile, ideoloji, sınıf veya söylemlerin hiçbir zaman kırıksız, boşluksuz olmadığı ortaya çıkar. Aile duvarlarında dışarıdakinin suretini görmeye, yüzleşmeye açık pencereler, kapılar, geçirgen pervazlar, eşikler olduğu belli olur. Farklı aileler, akrabalık ilişkileri, bireylerle karşılaşanlar kendi hafızalarında yer etmiş kayıp suretlerle yüzleşirler. Ama bazen de Sinan gibi bu kırıklara düştüklerinde bir zamanlar sefasını sürdükleri hayatları çekilmez olabilir.
ÖZGÜR TABUROĞLU
[1] Fırat Mollaer, “Bir Başkadır Dizisi Üzerine Söyleşi”, Terrabayt, 23 Kasım 2020.
[2] Erdoğan Özmen, “Bir Başkadır”, Birikim Haftalık, 9 Aralık 2020.