Devlet Opera ve Balesi’nin son beş yılındaki yıkımın enkazını kaldırmak, yeni Genel Müdür’ün kucağında bulduğu en önemli sorundu. Görünen o ki, iki aylık Genel Müdür bunu kısmen gerçekleştirdi. “Şeytan Görsün Yüzünü” adlı pop-arabesk şarkısını, Mustafa Sandal’a rakip olarak piyasaya sürdüğünde, henüz Bilkent’teki opera öğrenciliği süren Tenor Murat Karahan’ın, sahne üstü kültüründen uzak, yönetim bilgi ve yeteneğinden yoksun, sanatçılara ağza alınmayacak hakaretamiz sözlerle bağıran, kendi sesine uygun başrollerin yer aldığı İtalyan Operalarından başka opera tanımayan, Mozart sahnelemek isteyen yöneticilere “O opera bestecisi değil ki” diyebilen bir Genel Müdür ve Sanat Yönetmenin’den geriye kalanlar, çoktan opera tarihimizdeki yerini aldı!
O’nu 2010 yılına girerken, Çukurova Devlet Senfoni Orkestrasının yılbaşı konserinde, soprano Aytül Büyüksaraç ve bariton Gökhan Koç’la birlikte hafif opera eserleri seslendirirken ilk kez dinlemiştim. Aynı gece Seyhan Oteli’nin lobisinde, gecenin ileri saatlerinde getirtilen dürüm kebap işliğinde bizlere gazel okumadaki yeteneğini sergilemiş, “bu kadar güzel bir ses, acaba nereye evrilecek” diye düşünmeden edememiştim.
Onun döneminde Anadolu’daki üç opera, operet-müzikal sahnesine, İstanbul ve Ankara operaları ise konser bürosuna dönmüş; yakın geçmişte bir çok önemli eserin Türkiye Prömiyerini gerçekleştiren İzmir operası 40. yılını “kutlarken” geçen Mart ayında bir tek opera eseri bile sahneleyemeyecek duruma düşmüştü! Karahan, 6 ayrı Devlet operasına kendi isteklerine itiraz etmeden uyacak müdürler atayarak, Devlet Operasının yerleşik kurallarını bile uygulamaktan uzak bir yönetici kadrosuyla, aylık temsil programlarını bile sezon başında belirleyemeyen, son ana kadar hazırlayıp bilet satışına açamayan bir kurum vardı karşımızda. Karahan’ın yerine gelen Balet Tan Sağtürk, Ankara, İstanbul ve diğer operaların müdür ve Sanat yönetmenlerini değiştirerek ilk neşteri vurdu ama, sanırım en önemlisini unuttu! İdari ve sanatsal anlamda darmadağın olmuş (yaşanan çeşitli skandalları şimdilik yazmıyorum) İzmir Operasına henüz yeni atamalar yapmadı.
Bir yönetici için ilk bir aylık dönem, kendi kadrosunu kurmak için çok önemlidir. Sonraki süreçte, kadro kurmak çeşitli etkiler altında giderek zorlaşır! Gördüğüm kadarıyla doğru atamalar yapan Genel Müdürün, en ağır enkazın yer aldığı İzmir Operasına el atma zamanı geldi, geçiyor!..
Kemal Küçük