“Nietzsche ve kadınlar” söz konusu olduğunda, “Kadınlara mı gidiyorsun, kırbacını almayı unutma,” lafı vaziyeti kurtarır. Elbette ki yanlış anlaşılmıştır. Biz de buna açıklık getireceğiz.
Filozof ve kız kardeşi Elisabeth’in büyüyüp serpildiği 1850 ve 60’ların Almanya’sında cinsiyet eşitsizliği olağan sayılırdı. O dönemde kadınların bırakın oy vermeyi, doğru düzgün eğitim almaya bile hakları yoktu. On dokuz yaşında, Latince ve Antik Yunanca dillerine hâkim bir genç olan Nietzsche eğitimine üniversitede devam etmeye hazırlanırken, kardeşi de onun kadar gelecek vaat ediyordu. Ancak bu, Elisabeth’in cinsiyeti yüzünden tek hücreli bir organizmanın zekâ kapasitesine sahipmiş gibi muamele görmesini engellemiyordu. En azından, ailesinin maddi imkânları sayesinde Stepford Kadınlarının[1] en iyi örneklerini yetiştiren Fräulein Paraski’nin genç hanımlar okuluna kaydolacak kadar şanslı sayılırdı. Bu sayede Elisabeth, koca bulma sanatının inceliklerini, dikiş-nakışı, hamur yoğurmayı ve azıcık da Fransızca öğrenmiş oldu.
Nietzsche, aldığı eğitimin yetersizliğini telafi edebilmesi için kendi kendisini eğitmesi konusunda Elisabeth’i teşvik etti. Ona nasıl yazı yazılacağı konusunda ipuçları ve okuma listeleri verdi. Kız kardeşinin başka dilleri öğrenmesini ve kurslara katılmasını istedi. Aslında, güçlendirmeye çalıştığı tek kişi Elisabeth değildi. 1874’te Basel Üniversitesi’nde profesör olduğu sırada, kadın öğrencilerin okula kabul edilmesi yönünde oy kullandı. Bu yönde oy kullanan sadece dört kişiden biriydi ve öneri reddedildi.
1876 yılında, otuz iki yaşındayken, bir filozof olarak kendi yolunda bağımsız bir şekilde ilerlemek için Basel Üniversitesi’nden ayrıldı. Almanya’da kadın özgürleşmesi konusunda mücadele veren, kitaplar ve makaleler yayınlayıp kadın yazarlara etkin bir şekilde önayak olan, uluslararası kapsamda saygı duyulan cesur feminist Malvida von Meysenbug ile İtalya’ya gitti. Sorrento’nun romantik kıyılarının alt kesimindeki mağaralarda, özgür ruhlu bireyler için bir okul kurmayı ve kadınları dahil etmeyi amaçladılar. Kültür, felsefe, estetik, kuşkuculuk ve cinsel özgürlük konularındaki çalışmalarına hiçbir şey sınır koymayacaktı. Hiç evlenmeyen Nietzsche, evlilik yeminlerine üç yıldan fazla süre bağlı kalma zorunluğunu saçma buluyordu. Hayat, devamlı gelişme halidir. Hiçbir şey sonsuz değildir ve olmamalıdır.
Özgür ruhlar için okul kurma düşüncesi gerçekleşemedi ancak Nietzsche’nin feminist arkadaşlar çevresi kısacık saç kesimli, kadınların oy kullanma hakkı için çok sıkı çalışan ve hatta bu amaç uğruna hapis cezası çeken coşkulu feminist Meta von Salis-Marschlins’e kadar uzandı. Resa von Schirnhofer, bilinen isimleriyle Yeni Kadınlar’dan[2] bir başkasıydı ancak kendisi hiç toplum içine çıkmamış, daha mülayim bir kişilikti. Bu kadınların gösterişli isimleri, o dönemde İsviçre’de ve Almanya’da feminizmin içinde bulunduğu durum hakkında bize ipucu vermektedir. “Von”, kelimelere iyelik eki olarak “-nın, -nin” anlamını vermektedir ve aristokrat bir ailenin mensubu olduğunuzu ifade eder. Hal böyleyken, eğer isterseniz, akıllı ancak parası olmayan erkeklere, erkeklerin akademide aldığına eşdeğer bir eğitim sunmaları için verecek paranız var demektir. Bu da bir adımdır.
1880 yılında, bir kadının üniversite amfisindeki bir derse Hörerin, yani dinleyici olarak katılmasına müsaade edildi. Nietzsche, kızkardeşi Elisabeth’i, Meta’yı ve Resa’yı devamlı olarak destekledi. Meta, 1887 yılında, İsviçre Üniversitesi’nden doktora derecesini alan ilk kadın oldu. Resa’da aynısını yaptı. Her ikisi de felsefe alanında doktor ünvanına sahip oldular. Nietzsche, bu kadınların hiçbiri ile aşk yaşamadı ancak, 1882 yılında, ismine münhasır, Lou von Salomé’a fena halde aşık oldu. Salomé, rasyonel düşünme becerisinden dahi mahrum edecek şekilde Nietzsche’nin başını gövdesinden ayıracaktı.[3] Nietzsche sırf Salomé’un ismine bakarak başına geleceklerin sinyalini almış olmalıydı.
İlk buluşmalarında, filozof Paul Rée ile beraber üçlü bir Platonik ilişki kurarak Paris’te yaşamayı düşündüler. Saf, kusursuz aklın “kutsal üçlüsünü” oluşturacaklardı.
Nietzsche otuz yedi, Lou ise yirmi bir yaşındaydı. Nietzsche, genç öğrencisiyle aşk yaşamanın tehlikeli sularına düşmüştü.
Nietzche, Lou ile abi-kardeş gibi olduklarını söylüyordu. Lou, kelimleri tıpkı bir lokma gibi birbirlerinin ağzından alarak, hiç durmadan on saat boyunca konuştuklarını anlatırdı. Birbirlerinin fikirlerini, kurdukları cümleleri tamamlarlardı.
Nietzsche evlenmek istedi. Ancak Lou’nun istediği şey Nietzsche’nin düşünceleriyle dans etmek ve o düşüncelerle sevişmekti, Nietzsche’nin kendisiyle değil.
Lou’nun ilk gençlik yıllarında kendisinin eğitimini üstlenen yetişkin bir adam yüzünden yaşadığı kötü bir travması vardı. Lou yaşında kızları olan, kırklı yaşlarındaki bu rahip, genç kıza saldırmıştı. Oldukça sarsılan Lou’ya bu tecrübeden kalan şey suçluluk duygusu ve cinsel ilişki korkusu olmuştu.
Lou ile birlikte oldukları dönemde Nietzsche, kadınlar ve cinsellik üzerine çağının erkeklerine göre çok daha derin bir kavrayışla konuyu ele alan dikkat çekici bir metin yazdı. Bu metinde, kadınların cinsellik konusunda korkunç bir şekilde cahil bırakılarak büyütülmüş olmalarının inanılmaz bir paradoks olduğundan bahsediyordu. Onlara cinselliğin şeytani ve utanılacak bir şey olduğu söylenmişti. Ancak daha sonra, sanki bir tanrıymışcasına tapmaları gerektiği öğretilmiş olan erkekler bu kadınları, evlendikleri ilk gece dini vecibeler ve hayvani bir dehşet ile yüz yüze bırakıyorlardı. Nietzsche, bunun zihinsel bir düğümlenmeye yol açtığı sonucunu çıkarıyor ve Freud’a öncülük ediyordu.
Nietzsche Lou’ya iki kere evlenme teklif etti ancak Lou, kendisine büyük ihtimalle geçmiş travmalarını çağrıştıran bu tekliflere karşılık uzaklaştı ve ortadan kayboldu. Nietzsche afyon kullanmaya, devamlı olarak intihar konusundan bahsetmeye, Lou ve kadınlar hakkında korkunç yazılar yazmaya başladı.
Peki ya Lou? Kırbaçtan bahseden o alıntı ne olacak?
Nietzsche ve Lou ilişkisinden otuz yıl sonra, bu sefer Lou’nun büyüsüne kapılan Freud oldu. Lou Freud’un narsisizm ve kadın cinselliği üzerine Viyana’da verdiği özel derslere katılıyordu.
Peki kamçı? 1882’ye dönelim. Lou Nietzsche’nin evlenme teklifini ikinci kez reddettikten hemen sonra “kutsal üçlü” bir fotoğraf için poz vermişti. Nietzsche ve Rée, tahta bir at arabasının milleri arasında birer at gibi duruyorlardı. Lou at arabasında oturuyor, elindeki kırbacı oradan oraya savururken, şeytani havayla halinden memnun görünüyordu.
Dönelim yanlış anlaşılan alıntıya. Nietzsche’nin “kadına mı gidiyorsun, kırbacını almayı unutma,” lafında kırbaç derken kastettiği şey, öyle kırbaç değil, böyle kırbaç olsa gerek. Aradaki fark büyük. Böylece, acaba Nietzsche, kırbacı elde tutanın kadınlar olduğunu mu tasdik ediyordu?
SUE PRIDEAUX
Çeviren: Nazlı Sinanoğlu İnanç
Notlar:
[1] (İng.) Stepford wife: Ira Levin’in 1976 tarihli “Stepford Kadınları” adlı hiciv niteliğindeki romanından sonra İngilizce’de kullanılmaya başlanmış, eşini mutlu etmek için körü körüne itaat eden ve hizmet sunan kadın anlamındaki tabirdir. (ç.n.)
[2] (İng.) New Woman: 19. yüzyıl sonlarında ortaya çıkmış, kadın özgürleşmesi için mücadele eden feminist kadın hareketi. (ç.n.)
[3] Burada, hristiyan metinlerinde Vaftizci Yahya’nın başının kesilmesine vesile olduğu anlatılan kadın karakter Salomé’un hikayesine mecazi anlamda göndermede bulunulmuştur. (ç.n.)