Yarı karanlık, karmakarışık bir oda. Ortada bir yatak, köşede bir dolap, dört bir yana saçılmış eşyalar, üst üste yığılmış örtüler, çarşaflar… Her yer tıkış tıkış. Tam bir kaos, tıpkı Poprişçin’in yaşanmamışlıklar, kuşkular, korkular ve acılarla dolu karanlık ruh dünyası gibi. (Sahne tasarımı: D.Sağıroğlu) Poprişçin Çarlık Rusya’sında hayattan umduğunu bulamamış küçük bir memur, ezik, kırgın, öfkeli; ne mesleğinde yükselme şansı var ne de doğru düzgün para kazanma…Acılaşmış, hüzünlü ve yalnız, ne bir sevgilisi var ne de içini dökebileceği bir arkadaşı… Ama hayalleri var, delicesine âşık olduğu müdürün güzel kızı var… Her şey mümkün hayaller dünyasında; müdürün kızının köpeğinin konuşması, köpeklerin birbirlerine mektup yazıp efendileri ile ilgili önemli bilgiler vermeleri, dedikodu yapıp şunu bunu çekiştirmeleri, dahası Poprişçin’in püskül gibi saçlarıyla, komik görünümüyle dalga geçmeleri her şey… Böylece Poprişçin köpekler aracılığıyla sevdiği kızın izini sürerken onu zaman zaman çok öfkelendiren, zaman zaman yine umutlandıran bazı ipuçları elde ediyor. Hayaller dünyasında her şey mümkün ama hayaller gerçeğe dönüştüğünde, başka deyişle hayaller ile gerçekler arasındaki sınır bütünüyle yok olduğunda tehlike çanları da çalmaya başlıyor.
Genco Erkal bir büroda en alt kademede ufak bir müdür olan Poprişçin’in içinde kopan fırtınaları canlandırırken baş döndürücü bir hızla rolden role giriyor. Kâh köpek oluyor kâh müdürün şuh kızı, kâh gölgesinden bile korkan bir memur oluyor, kâh müdürün kendisi, kâh Poprişçin yarı hayranlık yarı nefretle izlediği bir soylu oluyor, kâh bir general. Yarı şaşkınlık, yarı buruk bir güldürü duygusu, yarı hüzünle izliyoruz Poprişçin’in aşama aşama yoğunlaşan ve sonunda kendisini İspanya Kralı sanmasıyla birlikte uç noktaya ulaşan delilik sürecini. Giderek ilerleyen hastalığı belli bir mantık zinciri içinde absürt boyutlara ulaşıyor. İşte bu mantıksallık, deliliğin sıradanlaşması ve normal bir şeymiş gibi yaşanması oyunun karamizah özelliğini oluşturuyor. Sözgelimi Poprişçin’in kendisinin aslında küçük bir memur değil de İspanya Kralının ta kendisi olduğunu anladıktan sonra nasıl bugüne kadar gözlerinin bu kadar bağlı olduğunu, gerçekleri göremediğini, iyi ki onu deli sanıp da tımarhaneye tıkmadıklarını düşünmesi ve bundan sonuçlar çıkarması gibi. (Bütün bunlar neden ileri geliyor? Herkes insan beyninin kafatasının içinde olduğunu sanıyor da ondan. İşin aslı bambaşka. Beyin bir rüzgâr tarafından getiriliyor).
Kendine hayallerden bir sırça köşk kuran mutlu delilerden değil Poprişçin. Çünkü içinde bulunduğu acınası koşullar, çalıştığı hiyerarşik bürokratik ortam, yoksulluğu, çaresizliği, bir an bile yakasını bırakmayan yoğun aşağılık kompleksi onu kıskıvrak yakalayarak giderek daha da yoğunlaşan bir karabasan dünyasının içine itiyor. Girdaba yakalanmış birinin her çırpınışla daha da suyun içine çekilmesi gibi. Oyunun finalinde Poprişçin’le birlikte, onunla özdeşleşerek akıl hastanesindeki şiddeti tüm boyutlarıyla yaşarken, Poprişçin’in imdat çığlıkları kulaklarımızda uğuldarken (artık bu işkencelere dayanamayacağım. Başım yanıyor, gözlerim kararıyor, kurtarın beni!… Anne zavallı oğulunu kurtar) insanı hiçe sayan faşizan yapılanmayı iliklerimize değin hissediyoruz. Evet karşımızda bir insan var, kıyasıya aşağılanan, hırpalanan, işkence gören bir insan. Genco Erkal’in bu yorumunu izledikten sonra onu unutmamız bir daha hiç mümkün değil. İnsan onurunu yerle bir eden her işkence olayında, Poprişçin’in acılar içindeki yüzü canlanacak gözümüzün önünde.
Poprişçin’le yıllar içinde üç kez karşılaştım (1965’teki ilk yorumu görmemiştim). Yıl 1968; İnanılmaz bir sefaletin içinde yuvarlanan Poprişkin toplum dışına itilmiş, ötekileştirilmiş bir insandı. Yoksulluğu çağırıştırıyordu, acımasızlığı, acıyı çağırıştırıyordu. Tek kişilik böyle bir oyunu ilk kez izliyordum. Hem şaşırmış hem de büyülenmiştim. Olağanüstü bir yaşantıydı bu.
Yıl: 1992 Poprişçin günlük tutarak yaşadıklarını canlandırırken, hayal dünyası da öyle bir canlanıyordu ki sahnede çoğalıyordu. Biz izleyiciler de onun iç dünyasının karanlıklarında geziniyor, oyun bittikten sonra da uzun bir süre kendimize gelemiyorduk. Orta yaşlı Poprişçin belleğime öyle bir yer etmiş ki etkisinden hala kurtulamıyorum.
Ve bugün artık iyice yaşlanmış olan Poprişçin bütünüyle gerçeküstü ve grotesk. Genco Erkal’in performansı ise soluk kesici…
Üstüste gelen diyalar gibi Poprişçinler içiçe giriyor, birbirine karışıyor. Geride kalan acılar içinde bir yüz, genç, orta yaşlı, yaşlı yüz, yüzler…
Genco Erkal’in bugünkü delisinde yaşanmışlık var, çaresizlik var, acılar var, şiddet var, işkence var, başkaldırı var, isyan var, ama güldürü de var, kendisiyle ve çevresiyle dalga geçmek var, kısaca bizim toplumu belirleyen, biçimlendiren, yoğuran her şey var. Çağırışımlar da var: Aşağılık kompleksinin deliliği tetiklemesi çok ama çok tanıdık gelmiyor mu bize? Ya onca askeri darbeden sonra yaşanılan inanılmaz şiddet insan haklarının yerle bir edildiği bir toplumun insanları olduğumuzu yine bu oyun hatırlatmıyor mu bize? Gerçekleri çoğu kez çarpıltarak, değiştirerek kendi istediğimiz gibi, işimize geldiği gibi gördüğümüze göre hepimiz az ya da çok deli sayılmaz mıyız ve bugün yaşadıklarımızda, yaşanılanlarda bizim deliliğimizin de payı yok mu?
Tek kişilik bir oyunun sözünün bile edilmediği bir dönemde Genco Erkal’in böyle bir oyunu oynaması bir ilkti ve büyük bir cesaretti. Bugünkü Genco Erkal ise yılların birikimini taşıyor sahneye…Onu izlerken yaş almanın korkutucu değil tersine insanı zenginleştirici bir şey olduğunun bilincine varıyoruz. Çünkü yılların getirdiği yaşam deneyimi tüm incelikleriyle yansıyor oyunculuğuna.
ZEHRA İPŞİROĞLU